30 jaar Lagrouw Communicatie

30 jaar mooie verhalen. Het zat er vroeg in. Als kind zijnde zei mijn vader tegen me ”je moet dominee worden’, waarmee hij doelde op het retorische aspect. Jaren later was ik de enige die voor zijn afstudeerscriptie een 10 haalde. “Daar moet je iets mee gaan doen, iets in de pr” adviseerde een toenmalige docente. Pr? Ik wist niet eens wat het was. Enfin. Ik schoolde me om op de zaterdagacademie in Tilburg (post-hbo) en zo verstreken de jaren, als reclameman, pr- jongen of communicatiestrateeg. (Aan mooie woorden heeft het me nooit ontbroken). Amper 26 jaar begon ik voor mezelf, het enige bedrijf dat ik van binnenuit kende was de fietsenmaker. Geen kruiwagen, geen ondernemersfamilie, geen netwerk, (en geen geld) alleen een idee voor een mooi verhaal: zelfstandig ondernemer worden. En dat lukte. Fien Bakker van de Rabobank leende me vijfduizend gulden. Voor een fax, een telefoon en een computer. Mijn enige vermogen was studieschuld. Pieken en dalen. Hosanna en krassen op je ziel. Het hoort er allemaal bij. Maar nog steeds gaat er geen dag voorbij dat ik met een heerlijk gevoel mijn eerste koffietje drink, vroeg en alleen op kantoor. Mijn kantoor. In de basis is het vak nooit veranderd: door de ogen van je doelgroep kijken en iets aantrekkelijks vertellen. Vertellen met woorden en beelden. Ambachtelijk gezien geniet ik er nog steeds van. Een goedlopende tekst in een advertentie of magazine, een fraaie compositie, opmaak, typografie, ik vind het nog steeds mieters. Wat wel veranderde is de techniek. Drukwerk kwam in de verdrukking, online kwam op. Prachtig, zo’n website, maar er is niets zo mooi als fysiek resultaat. En hé hoe leuk dat inmiddels print een comeback beleeft. KLM, Airbnb, Amazon, bol.com; ze kozen vorig jaar allemaal voor print. Nee, natuurlijk maken wij ook websites en begrijpen wij dat een bedrijf niet zonder kan. Maar niets heeft zoveel impact als een magazine bijvoorbeeld. De toekomst? Die ken ik niet. Alles kan, daar ben ik zoetjesaan wel achter. “Lekker blijven werken zoals het nu gaat” hoor je dan te zeggen. Maar wat ‘hoort’ is voor mij nooit belangrijk geweest. Als je mij in een mooi huis in Zuid-Frankrijk zet, kom ik nooit meer terug. Maar ja dat is maar een mooi verhaal natuurlijk.

Kernwaarden

1

Branden is meer dan een leuk logootje

Zoek de ziel van je bedrijf en heb het lef om je te onderscheiden. Maar denk altijd van buiten naar binnen in plaats van andersom.

2

Meestal is minder meer, niet altijd

De kunst van het weglaten. Wij mogen die graag beoefenen. Zoals schrijven schrappen is. Toch kan over the top effectief zijn.

3

Waak voor versnippering

Een beetje van dit en een beetje van dat. Dan houdt u iedereen te vriend. Behalve uw doelgroep.

Uitgelicht

mockup_Zaknieuwsbrief22NL_binnenwerk

We maken ‘m al zo lang. Maar het verveelt nooit. De personeelskrant van deze Veense eiergigant. Frisse reportages en nieuwtjes over Ovo-Vision het allesomvattende datasysteem. En natuurlijk, een kleurrijk eierrecept op maat.

Opened_Top

Dussense betongigant van de Oud Hollandse Tegel draait als nooit tevoren en breidt uit! Nieuwsbrief op staand A3 formaat, toont net iets groter dan liggend A3. Enfin, kijk zelf maar eens.

personeel_cover_dicht

Oranje blanje bleu, die driekleur van Van der Giessen wapperde als nooit tevoren. Parel voor de Werkendamse maakindustrie. Dat is Van der Giessen. Voor hun open dag ontwikkelden wij een drietraps uitnodiging voor relaties, advertenties en affiches voor de regio.

mockup_3luik_cover

Wat doen we eigenlijk niet voor deze zuiderburen? Deze Belgische NV uit Wijnegem (Naast Aantwerpen) voorzagen we van een strakke huisstijl, maken de advertenties, bedenken het mediaplan, maken de brochures en twee keer per jaar een internationale newsletter die hoge ogen gooit.